tisdag 31 december 2013

Nyårsmiddag och fest och Nyårskrönika

I kväll är vi bortbjudna på middag och eftersom nyårsaftonsfester med automatik betyder att man är uppe länge tänkte vi ha sovmorgon.
Och vi vaknade nyss, 12:08!!
Helt sjukt! Så länge har jag inte sovit på över 30 år.
I kväll kommer jag i alla fall inte vara trött. Och bäst av allt - jag har sovit över ett mål ==> kalorierna kommer att bli under 800 trots festmiddag!

Strategi:
Nu och vid 17 Itrimgröt  ==> 190 kcal.
Festmiddag 100g oxfile + medtagna zucciniplättar + rostade rödbetor med chevré + sallad ==> 316 kcal
På natten En pepparkaksbar och en mun champagne ==>200kacl
     ===>706 kcal totti
Tar med mig en halv måltidsbar på 100 kcal om festen blir lång så blir de 800 kcal

Nyårskrönika

Det är en dyster läsning ända fram till mitten av oktober. Året började med frouzen shoulder men ganska snart kom jag igång med löpträningen ändå. Avslutade Itrims första år i slutet av januari. Ville inte gå på balansåret. Skrev upp mig för endast hälsosamtal varje kvartal under ett år istället.
Anledningen till att jag slutade var att alla andra i gruppen gjorde det och att jag inte tränade där ändå. Och jag hade redan börjat nudda väggen - ville bara få bort allt som kunde stressa.
Hade redan skalat av mitt liv - inga fester, utflykter eller annat. Orkade inte, sov bara när jag inte jobbade. 
I början av mars var vi i Barcelona - en jättehärlig stad värd många besök. Trodde jag skulle "vila ut" där och komma tillbaka till jobbet och livet med ny energi men så blev det inte. 
Orkade inte längra träna eller hålla i maten och vikten började öka igen (hade mha Itrim gått ner från 75,5 till 63,5 innan)
Till slut sov jag bara 2-4 timmar/natt och en morgon förstod jag att jag behövde hjälp.
Blev sjukskriven första gången men ville inte vara det så länge utan gick upp på heltid efter 2 månader för att täcka för allas semestrar. Inte så bra. Viktuppgången fortsatte - orkade inte laga mat utan åt bara mackor när Magnus inte lagade mat åt mig. Träning var det inte tal om. I lutet av augusti vägde jag lika mycket som när jag började på Itrim i januari 2012. 
 Allt har också komplicerats av att det varit ett förskräckligt år för min 83-åriga mamma som behövt mycket stöttning vilket jag inte riktigt orkat med.
Blev sjukskriven igen och nu lydde jag företagsläkarens råd och tog det lugnt. 
Det tog1½ månads sjukskrivning innan jag hade näsan så högt över ytan att jag orkade ta tag i något överhuvud taget.
Och då var Itrim där. Hade ju tecknat mig för hälsosamtal kvartalsvis men inte orkat gå på mitt sommarmöte men nu bokade jag in ett samtal med Jenny och berättade att jag ville börja om från början. Och hon dömde inte utan blev glad och tyckte det var klokt.

Resten står ju i bloggen men en resumé: Viktnedgång 77,5 - 66 kg (på itrim är det säker 66,5 kg)
Tränar 2-3 ggr/vecka både pulspass och F&S + startat lätt med löpningen igen.
Börjat jobba med lite nya arbetsuppgifter som är roliga men utmanande då jag har ensamt ansvar för 16-18 svårt sjuka patienter i deras hem. Är inte helt återställd men det fungerar och jag kan tom känna att det är kul vilket var ett antal år sedan.

Målsättning för 2014

Målvikt under vårvintern. Har satt den kring 60 kg. Efter det ska fettet omvandlas till muskler med hjälp av träning. Ska springa ett antal lopp och om vi inte långseglar absolut Parloppet i Hagaparken tillsammans med min svärdotter som med sin syster i år satsar på att bli ultralöpare!
En klar målsättning för 2014 är nämligen en 3 månader lång segling till lite mer avlägsna mål. Vi vet inte vart men det kan bli Frankrike, England, Holland, Norge, Baltikum mm beroende på hur vädret och vindarna är år 2014.
Ja ska orka umgås mer med mina vänner än jag gjort de senaste åren. Och sluta skjuta upp saker, göra dom när tanken dyker upp.


Gott Nytt År!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar