måndag 2 december 2013

Om ordens betydelse för känslan

Kom i dag på mig med att tänka att jag måste...

I ordet ligger ett tvång som känns tung och otrevligt.
Det finns så få saker som vi verkligen måste.
Som andas, äta och dricka. I alla fall dricka.
Det jag i dag tänkte att jag måste var något så trivialt som att köpa schampoo.
Bytte genast ut ordet måste till ska - jag ska köpa schampoo.
Helt plötsligt blev handlingen frivillig och aktiv.
Måste sluta med måste. Eller jag ska sluta med måste.
Nu

2 kommentarer:

  1. Åh, vilken trevlig blogg du har skapat. Du tar upp många viktiga tanker som jag tänker på varje dag men inte riktigt hinner stanna och reflektera över.
    Ska dock försöka ta till mig detta med en massa måste :)

    SvaraRadera
  2. Välkommen hit. Tänkte att jag skulle (inte måste) öppna bloggen för er då jag hämtar så mycket inspiration från era bloggar. Du ser i blogglistan vilka jag följer mest.
    Cia

    SvaraRadera