måndag 30 december 2013

Hur man inte ska sätta sig i en fåtölj

I går sneddade jag ner i min fåtölj (för att undvika fotpallen) och drog iväg någon muskel/muskelfäste mellan  vänster skinka och lår. Kunde knappast gå i går kväll trots att jag genast tog en Diklofenak och smörjde mig med voltarengel för att dämpa inflammationen.
I dag är det betydligt bättre men min planerade måndags-träning får nog läggas på is.  Vet av erfarenhet (både egen och andras) hur groteskt långvarigt muskel- och sen-problem kan bli när man inte är ung längre.
I april 2012 sträckte jag en muskel i vänster överarm och det slutade med frouzen schoulder i december samma år. Var inte bra förrän i februari-mars i år.

Hammarskogs herrgård utifrån - i tältet kan man äta massäck...

Men vädret är soligt vilket är så ovanligt denna förvinter. Vi tar en långpromenad genom en vacker dal vi bor alldeles bredvid.
Vi bor extremt bra med tanke på att vi inte har hus. Mittemellan Mälaren, vidsträckta skogar och dalar och staden. Det är 6,5 km till stadens mitt och bara några minuters promenad till natur och sjö. Vår bostadsområde gränsar till en hästhage och skog så vi kan höra hästarna gnägga, ugglorna hoa, rådjuren skälla, ormvråken och räven skria.


...eller så äter man herrgårds-lunch i så här fina rum


Det finns alla möjligheter till friluftsliv och på vintrarna (riktiga vintrar) har vi fina skidspår. Vi kan skida till en herrgård som har fantastiska luncher och fikabord. Det blir en tur på 2 mil.
Nu var det flera år sedan jag kunde skida dit. Förra vintern var det min frouzen schouder och vintern innan var jag konvalecent efter mina armbrott.
På Mälaren brukar de också ploga en bana som är 8 mil lång - ända till Stockholm. Så långt skrinnar dock inte jag men väl tusentals andra när loppet Vikingarännet går.
Får se om det blir något i år - ännu varken snö eller is.



Viktnedgång i dag igen. Nu 66 kg



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar