lördag 14 december 2013

Middagsbjudning

Min fina gubbe i sitt esse!
I dag fyller min goa gubbe 53 år och vi ska ha middag med lite gäster i kväll. Ett undantagstillfälle alltså men inte så stort då det blir kantarellsoppa som jag skrev om tidigare.
Till den blir det surdegsbröd, kex och ostar av olika sorter.
Det kommer bli svårt för mig då min absolut största frestelse och värsta missbruk är just surdegsbröd med ost. Inget sådant över mina läppar alltså. Vill helst slippa lukten av det också men det kommer jag nog inte undan.
Tårtan är inte alls lika frestande så den kan de få smaska på bäst dom vill.
Grundar med frukostgröt, en sen couscous-lunch och tar en pepparkaksbar till kvällen när de andra äter tårtan.

I dag blev de fermenterade rödbetorna klara. Blev kanske lite mer salt än jag vill ha men gott. Jag hällde på lite extra saltat vatten efter någon vecka då en del hade pyst ut ur byttan och det skulle jag nog inte gjort - gör om -gör rätt.

2 kommentarer:

  1. Pepparkaksbar? Har jag missat nåt?
    Hoppas ni fick en trevlig kväll i vilket fall =D

    Du är duktig som avstår din favorit och dessutom bjuder på den.

    SvaraRadera
  2. Det är en limitid edition som säljs på Itrim just nu . En mellanmålsbar på 175 kacl. Alldeles för god. Kanske måste sluta med den för jag blir så frestad att ta fler

    SvaraRadera