söndag 15 december 2013

Det där med måltidsordning

Har hävdat med emfams att jag behöver 5 måltider om dagen. Alltså två mellanmål och tre huvudmål. Man har varit lite tveksam på Itrim då de tycker att man ska äta bara 4 gånger om dagen och med max 4 timmar emellan.
För mig är frukost ett viktigt mål och jag går gärna upp tidigt så jag kan få en lugn morgon. Tidig frukost alltså. Och inte kan jag äta lunch före 12 på dagen då mitt arbete inte tillåter matpauser innan.
Ofta får man stoppa i sig en banan eller något mellan två patienter vid 10. Ibland hinner jag inte med det före 11 men då brukar jag må dåligt.
Eller gör jag det om jag äter en bättre frukost???
Brukade bara ta 1 smörgås alt gröt och te. Inte mycket protein och inga grönsaker till frukost.

Att jag vacklar nu beror på att jag redan nu börjat dela upp mina måltider så jag äter 5 ggr/dag. Och suget efter att småäta har ökat betänkligt. Tar jag en gröt till middag och har 50 kacl kvar spar jag med glädje dom till en bar-bit senare på kvällen ==> 6 gånger/dag. Det är hållbart nu då gränserna är strikta men hur blir det sedan då det kan bli en extra macka istället.

Ska göra ett nytt försök med mat 4 ggr/dag istället. Tar i morgon Itrimgröt o ett ägg och ser om jag håller mig till 12. När jag får börja äta med blir det lättare då jag kan lägga till skinka mm.

Husan som nesligen svek oss i går kom på bättre tankar inför utsikterna att degraderas till diskställ. I dag har hon skött tre diskar med förnämligt resultat. Och jag vet fortfarande inte vad hon menade med F5


3 kommentarer:

  1. Fem mål fungerar också, jag tror snarare det är portionsstorleken som är avgörande och givetvis vad det består av. Frukost blir ju gärna mest kolhydrater, det är svårt att steka ägg och bacon kl sex på morgonen :). All eloge till dig som klarar av Itrims gröt!. Jag fick kväljningar av den.
    PS. Du har en riktigt snygg blogg! DS

    SvaraRadera
  2. tack Malla! Tycker att din blogg är väldigt snygg också.
    Ska dona lite med måltidsordningen dessa sista veckor på LCD. Storleken på mina portioner är inget problem (värdelöspå buffeätande) utan det är allt småätande däremellan.
    Cia

    SvaraRadera
  3. På mitt Itrim hade de inga problem när jag sa att jag åt 5 gånger per dag, men jag gör det när jag tränar, dvs tar ett förmiddagsmellis, när jag simmar direkt på morgonen måste jag ha nåt ätbart innan jag åker till gymmet eller ger mig ut i skogen och det har fungerat bra!
    Ett ägg och fiberhavregrynsgröt med skivat äpple i är det som jag just nu står mig bäst på :-)
    (mitt huvud är bättre idag!)
    MariaG

    SvaraRadera