onsdag 1 januari 2014

En lat dag

Årets första dag verkar bli väldigt soft. Kom i säng vid 3 på natten och gick upp vid 9. Hade ont i magen och jag tror det beror på att jag drack för lite vatten i går vilket gör att magen inte är igång som den ska.

Där ska burken få stå i 14 dagar och puttra -precis ovanför elementet
Har ägnat dagen åt att tvätta och fermentera morötter. De är klara om 10-14 dagar - precis lagom tills jag ska släppa kaloritänket och äta en äkte handfast minus om dagen. Nu äter jag faktiskt ofta ett mål mat om dagen mina lediga dagar men ser till att den kommer in under 800 kcal.
Förresten ett matlagningstips:
Blanda i en halv kruka färsk timjan i zucciniplättarna istället för persiljan. Blir supergott!!

I morgon är det öppet möte på Itrim så efter jobbet ska jag dit och träna och väga mig.  Det kommer nog bli en del prat om hur vi hanterat helgerna. Själv tycker jag att det gått bra.

Har fått några insikter under sista tiden. En är att jag inte ens kommer att ha som mål att få i mig ett fullt handfast minus-mål 3,5 gånger om dagen. Har inga ambitioner att tänja ut magsäcken så mycket i framtiden. Äter man näringsriktigt behöver man inte sådana mängder mat vid 60 år ålder. Kommer att äta tills jag inte längre är hungrig precis som nu.

Kaloriinnehållet i de rätter jag ätit under helgen är 330-400 vilket ger ett dygnmängd på ca 1400 om alla mål är av den typ jag äter nu. Men det kommer det inte vara utan jag kommer så småningom ha mer energität mat också och då gäller det att inte ha vant magen vid för mycket volym.

Så här hade det absolut inte varit för 20-30 år sedan då förbränningen var mycket bättre och vikten låg mellan 52-56 kg beroende på om det var vinter eller sommar. Gick alltid automatiskt ner 3-4 kg på vårarna utan att banta (som jag inte ens visste vad det var). Åt och drack allt och i riklig mängd och vardagsmotionen var större då jag inte hade bil och cyklade överallt.
Nä nu fortsätter jag in i det goda året 2014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar