tisdag 17 december 2013

Fryser så in i märgen!

Det spelar ingen roll att det är extremt varmt för årstiden - jag fryser så in i norden. Det har säkert att göra med att min enegifabrik går på sparlåga nu när jag LCD-at i x antal veckor (kan det vara 9?)
Sitter med yllesockor och tjock fleece-morgonrock på mig och undrar om jag ska ta en varm dusch.
  
Och då var jag ändå på F&S och sprang mig varm på löpbandet för bara ett par timmar sedan. Alltså egentligen nyduschad.
Varmt te hjälper inte heller. Hoppas det blir bättre när man börjar äta lite mer. Kan inte minnas att jag varit så här frusen ens under mina magra år.

Mooot Sherwoodskoooogen!
Imorgon ska jag med son och hans sambo åka till Stockholm för lite julshopping. Uppsala ligger bara 7 mil från Stockholm och pendeltåget går hit. Tar man SJ tar det bara 35 minuter till centralen. Alltså snabbare än vad det tar att åka in från en del förorter men det är väldigt skönt att slippa bo i smeten.

Att bo i Uppsala är väldigt bra på flera sätt:
1. Universitetsstad ==> man behöver inte flytta för utbildning + mycket nya unga att para ihop sig med när man är ung. Ingen inavel här inte.
2. Arlanda ligger bar 20 min med tåg bort. Tåget stannar på flygplatsen
Bara 20 minuter bort och sedan upp, upp


3. Man kan starta en jordenruntsegling från stan. Först ut genom Fyrisån - via Mälaren ut i Östersjön - via Öresund ut till Nordsjön och ut på Atlanten.
4. Förutom all kultur som finns här i Sveriges 4:e största stad har vi alltså hela Stockholms utbud av kultur och shopping väldigt nära.
5. Trots att staden alltså är Sveriges 4:e största så kan man med lite god vilja ta sig från ena änden till den andra med cykel ==> man kan jobbpendla utan att vara beroende av bilar och bussar.

Är barnsligt förtjust att se stora färjor åka förbi


Skulle jag flytta härifrån är det för att bo vid någon skärgård. Gärna med stora lastbåtar eller färjor att titta på när man är gammal och orkeslös.
Men dit är det förhoppningsvis långt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar