lördag 21 december 2013

Provkök!




Tänker utsätta kvällens julmiddags-värdar för testsmakning av några saker jag tagit från Itrims festkokbok och som jag tänkte ha på vårt julbord.
Kommer att ta med mig rostade rödbetor med pinjenötter med chevré light för dom som gillar getost och tycker det passar till skinkan (är lite tveksam där). De kommer även få testa sallad på babyspenat, äpple, rostade valnötter och russin.



Kvällens gröna bjudrätter med cevrén bredvid
Förutom dessa rätter kommer jag till jul laga zucciniplättar, grönkålskroketter, karamelliserad brysselkål och rotlåda med ingefära ur sagda kokbok. Blir mest grönsaker på min tallrik.
Hur det smakar kommer redovisas på julafton alternativt juldagen. Det finns en stor risk att jag inte kommer att orka smaka på alla rätter på samma dag. Har inga ambitioner att töja ut min numer lilla magsäck!
Recepten i den nya festkokboken ser jättesmarriga ut så jag kan verkligen rekommendera den. Många recept kan man använda även till vardags men man kanske får dra ner på fettinnehållet lite. Man kan tex använda mjölk istället för matlagningsgrädde och utesluta smör som finns i en del recept.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar