lördag 1 mars 2014

Båtmässa

Två goa gubbar på förra årets båtmässa
I dag startade årets båtsäsnsong med båtmässan i Älvsjö. Vi har tillbringat hela dagen där och såg bla en motorbåt som kan köra i 180 knop. Den hade två helikopermotorer som framdrivning.
 Vi är nöjda om vi seglar i 10 knop (=18,5 km/h). Segling är alltså en tålamodsprövande sysselsättning och man kan ägna en hel dag åt att komma några mil i värsta fall.

För övrigt var det som vanligt - man kommer hem med någon kudde, lite tamp och en förskräcklig massa kataloger. Köpte också två böcker. Den ena med över 1000 hamnar i Danmark, Tyskland, Polen och Svenska västkusten. Den andra över Ålands skärgård med naturhamnar och gästhamnar.

Roligast av allt var ändå att knät höll. Har inte haft ett dugg ont i det så i morgon kan jag jogga lite försiktigt. Tar 30 minuter i lugn takt tänkte jag.
Det har varit en ganska kämpig vecka med utebliven viktnedgång och träning. Behöver verkligen träningen för att hålla orken uppe i detta gråa, tråkiga skitväder. Det är det enda som får mig att växa och känna mig duktig just nu. Maten är det med bara som det är och ingenting jag är nöjd över just nu trots att jag sköter den. Man kan ju liksom  inte prestera mer där om man inte vill bli anorektiker.
Och det vill man ju inte.
Men träningen har FÖRBÄTTRINGSPOTENTIAL! Det är viktigt att känna att man kan förbättra sig och utvecklas tycker jag. Så de´så!



3 kommentarer:

  1. Kul med båtmässa, vi kommer aldrig iväg....vi puttrar inte så ofta när vi åker, även om man ibland på okända vatten tar det lite lugnare och njuter av utsikten så blåser vi nog på ganska rejält för att komma fram dit vi ska :-) vi åker ju oftast ut till nån ö och lägger oss och dit vill vi fort ;-D Tydligen tillhör vi undantagen, de flesta puttrar fram, kostar tydligen en massa pengar när man gör av med bränsle....men har man en snabb båt så vill man åka snabbt! :-D
    M

    SvaraRadera
  2. Det är nog lite det som är skillnaden mellan seglare och motorbåtsåkare. Den förra tycker att färden är lika mycket värd som målet och den andra ser färden som ett medel att nå målet. Som seglare kan man ju inte ens vara säker på att nå målet. Vinden kan blåsa en åt ett annat håll och man får se oväntade hamnar. Men vi har ju en motor också och med den kör vi ca 7 knop i ekonomifart
    Man får inte ha bråttom :)
    Cia

    SvaraRadera
  3. Ha ha, vi är också seglare och brukar skämtsamt säga "motormarodörer" åt förbipasserande motorbåtar ;).
    Att segla ger mig total avkoppling och helst ska vi göra det den första veckan, sedan är man totalt avslappnad resten av semestern.
    Träning underlättar verkligen motivationen med allt annat, såsom mat och viljan. Men ibland kommer stunder då det inte går att träna helt enkelt, då gäller det att hålla igång motiveringen med annat. Jag läser mycket böcker och bloggar te.x.
    // Malla

    SvaraRadera