tisdag 11 mars 2014

Hur klädhandeln har lurat oss att bli tjocka

Märker så tydligt nu när jag väger kring 60 att klädstorlekarna ändrats sedan jag var ung. Har nu 36-38 vilket är samma storlek jag hade när jag vägde 52-53 kg som ung.
Har ju sett i pressen att klädhandeln i smyg ändrat storlekarna på kläderna för att hålla uppe kommersen. Det är ju mindre troligt att det blir köp av om kunden inte kommer i "sin" storlek och blir deprimerad istället för intresserad av köp.
Storlek 40 på 70-talet är storlek 38 nu. Jag kommer alltså inte i mina gamla 38:or medan nya tom kan vara lite för stora.
På det viset har vi lurats att tro att vi inte lagt på oss vikt trots att vi äter större bullar och portioner. Ruttet!

1 kommentar:

  1. Jag tycker det här med storlekar är helt hopplöst. Går du in på HM är en 38 ganska liten medan den på tex Lindex är ganska stor. Man får ju alltid ta med sig ett berg av kläder in i provhytterna när man är på jakt.

    SvaraRadera