tisdag 4 mars 2014

Lediga dagen

Inte så snygg men praktisk - man syns!
Veckans lediga dag är i dag och det firar jag med att laga indisk kycklinggryta och spring ute med mina nya skor.

Det var härligt ute, 6 grader varmt och solen tittade nästan fram.
Hade mina nya merinoullkläder på mig men det räcker nog med byxorna nästa gång jag springer i sådant här väder. Tog också min gamla cykeljacka på mig - ni vet en sådan där som racercyklister har.
Den är jättebra, tunn och vindtät och med en stor ficka över baken som man kan lägga mössa, vantar och mobilen i.

När jag inte har löpbandets hastighetskontroll utan springer mer fritt springer jag mycket fortare i intervallerna upptäckte jag nu när jag hade min Garmin Forerunner 210 på mig. Det är därför jag tycker att det är jobbigare att springa ute än på löpband förmodligen.
Låg på intervallerna på ett bekvämt pace på ca 5:30 men var nere på 4:03 som minst. Men så fort kan jag inte springa om jag ska springa långt. Svårt när kroppen har ett pace i sig som inte funkar på långpass. Då är klockan bra att ha så man håller nere tempot i början och upp det i slutet.
Fortsätter med min Endomodo-plan till 5K men kommer nog att springa lite till. Knät är helt bra, peppar, peppar.

När det gäller kycklinggrytan så köpte jag en hel färsk kyckling till den. Vi gör det oftare och oftare då vi är så irriterade på att de "marinerar" frysta fileér. Det blir inte heller dyrare och dessutom godare. En stor kyckling ca 1400 gr räcker till ca 6 handflator även om man inte karvar bort allt kött ända in till benen. Kostade 34 kr/kilot.
Till det massor av olika grönsaker, indisk krydda, extra curry och kokosmjölk light. Sjögräsnudlar till det och en halv banan för att förhöja currysmaken. Varje portion blev 350 kcal när jag räknade  ihop dom så min gubbe som 5:2ar kan ta en matlåda med gott samvete i morgon men då utan banan = 300 kcal. Då har han 150 kcal till frukost och kvällsmat också. Tror att jag går över på 6:1 när jag är nere på målvikten. Inte av viktskäl utan av hälsoskäl.




I dag är det fettisdagen och jag äter ingen semla. Väljer att vänta tills jag känner att jag har lite mer
kontroll över vikten. I dag hade den faktiskt gått ner - 1 hg. Alltid något. Ny vikt 61,4 kg
Älskar semlor men vill ha varm mjölk till dom vilket kan vara svårt att få om man inte äter en hemma. Är ganska glad över att vara ledig i dag då jag vet att jobbet dräller av present-semlor från patienter, läkemedelsföretag och arbetsgivare. Vill man kan man lätt få 5 st på en dag. Förra året åt jag 3 på en dag och skämdes bara lite!!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar