tisdag 18 mars 2014

Itrim-möte nr 9

Snart har vi gjort halva första året med Itrim. Vi är förvånade allihop över att det är så lång tid. Det känns mer som 3 månader vilket väl visar att ingen av oss tycker att det är särskilt anstränagnde.
Nu var vi bara 4 personer på mötet så det kan vara ett urval av personer som tycker att det är kul och lätt. De andra kanske inte ens orkade komma. Hoppas det går bra för dom ändå.
Det finns forskning på att de som går på möten och dessutom går på VLCD och LCD i 12 veckor går ner mer i vikt än de andra. Återigen: inte så konstigt, de som gör de att ju ett urval av de personer som BESTÄMT sig.

Svårt att äta med den här i fejjan!
I går pratade vi om risksituationer och vad man kan göra vid dom. Några hade svårt att låta bli att nalla av maten när dom lagade den. En tjej i gruppen hade ett superbra tips - tugga tuggummi när du lagar mat! Enkelt och smart.
Min risksituation var våra fredagsknytisar vi alltid har i båten när den är sjösatt. Det bjuds på mycket gott och vinet brukar flöda (vi har faktiskt köpt en karaff nu, boxarna är så luriga - de har inget slut).
I höstas var det inga problem. Jag åt min Couscous Provencal och drack cola light. Men nu på målvikten ska jag ju normalisera maten lite. Fick tipset att ta superlite av allt - som godisbitar. Det kan funka. Dessutom ska jag göra något gott ur Itrims kokböcker tex zucciniplättar eller rödbetor med chevré och sätta på bordet.
Min andra risksituation är svårare. Det handlar om våra långa seglingar där vi sover ett par timmar i shift och man kan vara både frusen och trött. Då brukar vi ha en påse nötter och choklad som energiboost i sittbrunnen  och maten är sådan som går att äta ur mugg. Vi får se vad jag gör - det är långt dit och jag hinner hitta på något.

Nu ska löpgruppen starta men vissa kvällar är det så sen. De byter både dag och tid mellan veckorna vilket är dumt. Eller så är det smart då alla kan hitta någon tillfälle som passar. Klockan 20-21 är hur som helst försent för mig. Men andra veckor är det 17-18 eller 18-19 och då hänger jag på. Jag tar de tillfällen som passar och springe med min Endomodoplan för övrigt.

I natt vaknade jag av halsont (igen). Har tagit en Treo nu så får vi se vart det tar vägen. Var hängig i helgen också och har sjuka kollegor så jag kan ha något skit. Det gick bra att träna pulspass i går ändå. Kände mig stark.

Konstigt nog vägde jag bara 1 hg mer på Itrim än hemma igår. Officiell Itrimvikt 60,5 kg
Men hemma väger jag i dag 60,2 kg. Kanske blir det en semla innan påsk ändå :)

4 kommentarer:

  1. Funderade på snacks till shiftpassen. Prova att göra energibollar eller bars av bla torkade frukter och nötter. Visserligen energirika men inget socker. Itrim hade några recept i Firar-boken som inte var så himla energirika som de jag gör själv :). Dadlar, torkade fikon och torkad mango har räddat mig många gånger och att ta med torkad frukt i båten borde passa perfekt. Det ska jag ha med mig i sommar. Man blir inte "sockeräcklad", känslan efter att ha mulat i sig choklad tex. Bara piggare och när tillfället ges till jogging, kommer du vara på G direkt.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset Malla. Ska börja provbaka när jag är i mål (och lite under)
    Cia

    SvaraRadera
  3. Usch, för halsont. Hoppas det inte blir någon stor grej :s

    Måste det vara energigivande snacks. Annars är ju morotsstavar som man har förberett, paprika eller bara lite god frukt också smaskigt att äta. Du kanske inte ska ta bort "vanan" utan bara byta ut innehållet =D

    SvaraRadera
  4. Det måste vara hyfsat med energi i snacksen för att de ska funka. Frukt går också bra - fruktsockret ger en liten kick. Bra ide Lena.
    Cia

    SvaraRadera