söndag 5 januari 2014

Dagens fynd ur Itrims kokböcker

I dag blev det rökt bog med pepparrots-tsatsiki, spenat med vitlök och kesella och blomkålsmos. Recepten togs ur itrims blå och svarta kokbok.
Om du går på påsdiet kan denna bild vara jobbig - jag vet
Hade tänkt ta med fermenterade rödbetor också men glömde det och är så proppmätt att jag inte orkar mer. Allt som allt  blev det ca 215 kcal. Har återigen kalorier över så det räcker till keso-bär-efterätt och en ljuvlig pepparkasbar.
Det är så lätt att räkna kalorierna med hjälp av My FitnessPal. Jag knappar bara in ingredienserna och antal portioner på recepten jag tar ur Itrims kokböcker och sedan lägger man till en protion av rätterna man äter i sin matdagbok.

Det är lite roligt det där med protionsstorlek. Ni har säker sett Supersize vs Superskinny. De kan man göra på Viaplay nu tex. Det går ut på att en tjockis och en tunnis paras ihop och får byta mat med varandra under 2 dygn. Det brukar bli en ordentlig aha-upplevelse för båda då de ser vilka enorma vs minimala portioner den andra får kämpa med. Och inte bara portionsstorlekar utan också ohälsosam mat vilket båda storlekarna kan vara offer för.

Nu är jag min egen supersize vs superskinny. Kan inte förstå hur jag kunde äta så mycket förut och då har jag egentligen aldrig ätit så jättestora portioner. Att få i sig en hel pizza tillhör tex undantagen för mig. Nu är jag helt nöjd med 70 g kött och max två knytnävar grönt. Det behövdes faktiskt 8 veckor att komma dit. Förra gången jag Itrimmade gick jag bara på VLCD i 3 veckor och sedan på varierat så jag hann aldrig riktigt landa i att tänka annorlunda om mat.

I dag 5:2-ade Magnus och åt med glädje samma som jag. När jag är färdig med viktnedgången ska jag gå in på 6:1. Tror på nyttan av den periodiska fastan när det gäller cellreparation framför allt. Och nu har jag ju redskapen att hålla mig hyfsat nöjd fastedagarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar