tisdag 21 januari 2014

Min första riktiga "mitt-i -veckan" lediga dag

Ska arbeta 80% och vara ledig en dag mitt i vecka i alla fall ett tag.
De två tidigare veckor jag hade chansen hade jag uppdrag även på min lediga dag så i dag är den första riktigt fria dagen.
Den utnyttjades till att sova länge (hostat mig igenom natten igen) så nu är jag fit for:
1. Tvätta bort ( i alla fall försöka) mögelfläckar på båtens sprayhood.
2. Storhandla mat och gå på IKEA med son och svärdotter.
3. Titta om jag kan hitta ett pulsband till min nya coola träningskompis, appen Runtastisc (RT)

Nu lite prat om RT:
Här ser ni dalar av mitt spår till jobbet. Rött är snabbast.
Har ju använt mig av runkeeper när jag löptränat tidigare men hittade i förrgår denna app som finns för både android och iphone. Provade den i går på min promenad till jobbet och den är bra. Man kan som på många andra se kurvor på hastigheter och höjder (och puls om man har ett pulsband).
Men de visar också rundan på kartan (satellit om man vill) i olika färger beroende på ovan stående parametrar. Dessutom kan man på google earth få sin runda uppspelad i perspektiv så man ser hur man springer mellan hus och över ängar.
Den kopplar också ihop sig med Withgins och MyFitnessPal så träningen räknas till dagens förbrukade kalorier. Appen finns i en gratisversion eller så betalar man 42 kronor och får alla funktioner. Den har också en hemsida som är bra. Den är också gratis men man kan betala så får man fler möjligheter på den.
Pulsbandet är bara kompatibelt (via bluetooth) med iphone 4s, 5 och samsung galaxy 4s (som jag har). Den kan också koppla ihop sig med de flesta löpband och liknande på något mystiskt vis.


Nu känns det som om jag har alla verktyg för att hålla koll på mig själv. Vågen, stegräknaren. MyFitnessPal (kalorier när jag känner att jag vill ha koll) och träningskompisen Runtastisc.

I går fick jag en ny medalj av min stegräknarsida: O'ahu island på Hawaii. Jag har gått 330 km vilket är så lång ön är. Ser bergig ut så det var nog jobbigt.








Ny vikt också. 64,2 kg och 32% fett = 20,5 kg. Viktnedgång hittills -13,8 kg. Dags att fylla en petflaska till och lägga bland dom andra. Det blir flaska nr 7. Börjar bli vääääldigt tunga kassar :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar