tisdag 18 februari 2014

Fy va kallt!

Så här var det - varma händer (alltid) och iskall rumpa!
Hade helt klart övervärderat mina löpkläders värmeförmåga. Särskilt runt rumpan var det väldigt kallt. Och inte blev det bättre när jag träffade på en granne som vill prata bort en stund. Får bara hoppas att jag inte får en urinvägsinfektion.

Dessutom var det chockerande tungt att spring ute jämfört med löpbandet - trots att jag alltid har lite uppförsbacke på det. Klarade inte ens av att springa mina sista 4 minuters-intervaller fullt ut utan fick gå. Upptäckte när jag var klar att jag sprungit/gått med en medelpace på 7:30 så jag tog nog i lite med tanke på att jag är nybörjare.
Trots detta ropade kvinnan i Runtasticsappen åt mig att jag sprang för långsamt! Blev så irriterad att jag inte ska använda detta träningsprogram mer.

Har istället tagit mig en rejäl funderare på hur jag ska lägga upp träningen med tanke på ev. långsegling och det blev såhär:
I morgon börjar jag med ett program på My Asics som har som mål att springa 5 km på 34 minuter dagen innan vi (förhoppningsvis) startar vår långsegling (30 maj).
Sedan startar 10K-träningen när vi kommer hem.

Ska också plocka fram lite underställ att ha under löparkläderna så jag inte fryser rumpan av mig


4 kommentarer:

  1. Heja, heja!

    Det är alltid bra att ha planer... speciellt bra planer :)

    SvaraRadera
  2. Hm...jag letar själv efter någon bra träningsapp. Skriv igen om du finner "the one"

    SvaraRadera
  3. Ja, det är stor skillnad på att springa på asfalt och löpband. Betydligt tyngre på asfalt tycker jag. Dessutom får jag så himla ont i ryggen.

    Bra plan av dig! "Malla" sprang på öar etc när de var ute med båten i somras så kanske något du också kan göra. Spana in hennes gamla blogg http://itrimalla.blogg.se/

    SvaraRadera
  4. Ska berätta om jag hittar den bästa appen - nu provar vi Asics app och hemsida.
    Jag började faktiskt springa 2012 för att kunna träna när vi seglar. Löpskorna kan man ju alltid ha med sig. Kommer dock inte följa något program utan spring "fritt" i sommar av praktiska skäl. Man vet aldrig hur många dygn det blir i hamnar eller till havs - vädret får alltid styra.
    Cia

    SvaraRadera