fredag 21 februari 2014

Att lura sig själv...

...är väl det lättaste som finns.


Blir mer och mer glad för att jag har denna vän att hålla i  hand just nu. Sträng och rättvis!
Och min favoritapp MyFittnesPal gör det både lättare och svårare just nu. Den berättar nämligen hela tiden för mig hur mycket jag kommer att väga om 5 veckor om alla dagar dit är precis som den dagen jag tittar på. Och nu ligger jag alltid en eller ett par kilo under målvikten.

Då är det väldigt lätt att tänka att det inte gör så mycket om man gör ett undantag - att väga 59 kilo istället för 58 om 5 veckor  är ju ingen buissnes och den där bullen kan ju vara värt det.
Åt faktiskt en bulle på IKEA i förrgår - 215 kcal enligt MyFitnessPal (IKEA-bulle fanns i den). Den fick plats inom min kalorigräns därför fick den plats i magen. Det känns inte som något att ångra - ett medvetet val som inte upprepats sedan dess men det skulle vara så lätt att börja slarva när det går bra och man är nära målet.

Är faktiskt glad att jag räknar kalorier fortfarande så jag vet hur det kan dra iväg om man plussar på lite. Ett par nötter här - ett par teskedar olivolja där och sedan ett par mandariner till mellanmål kan innehålla 200kcal och vara det som skiljer en dag med viktnedgång från en med minus eller i värsta fall + på vågen.

Än så länge är allt så lätt - strama ramar. Plus och minus och omedelbart respons från MFP om dagens mat och motion är i balans. Ja, eller just nu negativ (vilket är positivt)

Men det kommer en tid då det här ska sitta i ryggmärgen.
Dit är det en bit kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar