lördag 26 april 2014

Snabba kolhydrater...

Ska man verkligen kalla detta mat? Inte värt kalorierna!
...ska man välja med omsorg.
Jag vill inte äta det av rutin utan som medvetna val. Saknar inte pasta, potatis eller ris ett dugg. Mina
knytnävar är både godare, mer mättande och färggladare.

I stället kan jag kosta på mig en smörgås, en tårtbit, en glass eller något annat gott på mina undantagsdagar. Inte så nyttigt men det kompenseras av knytnävarna.

Att äta ska inte vara en tankspridd handling, jag ska inte stoppa i mig något bara för att det finns där. Varje kalori ska vara meningsfylld. Inte nödvändigtvis näringsmässigt men den ska tillföra något till mitt liv. Annars får den vara kvar på tallriken.

2 kommentarer:

  1. Samma tänkt som jag har, tror det är ett bra tänk :-D

    Jag vill kunna, som du ta nåt nån gång, tårtbit som jag valt innan att jag ska ta, genom att äta bra varje dag, så ska det fungera!
    Jag vill inte helt ta bort allt socker, även om jag vet att det inte är bra, men å andra sidan har jag svårt att tro att LITE socker då och då skulle vara skadligt för kroppen, och klarar man av att hålla det på den nivån då tycker jag man har lyckats bra! :-D
    M

    SvaraRadera
  2. socker är inte skadligt i sig men vi är genetiskt programmerade på att gilla sött och fett (gärna i kombination) vilket gör att man kan dra igång ett sug. Kan man motstå det är det bra. Hoppas precis som du att kunna det. Starkt att lyckas med det!
    Cia

    SvaraRadera