torsdag 1 maj 2014

Om vådan av att vara cancerläkare

Att gå ner i vikt när man inte förtjänar det är ett stort stoppljus för mig. Många av våra patienter med spridd cancer har gått ner i vikt innan diagnos. Har tom förut, när jag tyckt att det gått snabbt att få ner vikten, ätit "normalt" igen för att kolla att framgången inte beror på sjukdom. Det har den inte gjort och vips är jag uppe i vikt igen - både nöjd och onöjd.

Nu är jag under målvikt och fortsätter nedåt i min buffertvikt. Detta trots att jag nu lagt till favoritkolhydrater. Åt en glass i söndags, tar en smörgås emellanåt, glasnudlar på lunchsalladen skrapas inte längre bort mm. Vet att jag jobbar mer med kroppen nu i vårrustningstider och säkert gör av med fler kalorier än normalt men ändå börjar djävulen gnaga - är jag kanske sjuk?
Har jag några andra symtom - smärta - ändrade avföringsvanor - sväljsvårigheter - förstorade lymfkörtlar - trötthet?
Men nej, förutom trötthet allt är som vanligt för övrigt.
Stackars körsbärsblommor!
På fredag ska jag lägga till ett par bitar knäcke med god ost på - grönmögel  med delade vindruvor på tex. Till det tar jag det första glaset vin på länge. Kanske (troligtvis) kommer jag inte behöva oroa mig för viktnedgång så länge till.

Nästa oro är mer befogad. I övermorgon flyttar vi ombord. Vi kommer att bo ombord på båten minst till oktober. Detta betyder ingen våg! Från juli och tre månader framåt har jag inte heller tillgång till Itrim. Väger mig varje dag men bryr mig bara om viktnedgångar eller uppgångar som stadigt hållit i sig. Det blir svårt att släppa vågen som har givit mig kvitto på att jag lagt mig på rätt nivå. Särskilt så här i början av perioden viktstabil. Funderar på att köpa en tunn liten billig våg på Claes Olson att stoppa in i båten för säkerhets skull.

I dag när jag vaknar är hela världen vit. De stackars blommande körsbärsträden och björkarna på gården hänger med tung snö på grenarna. En sådan här Valborgschock har jag inte upplevt sedan 1981 då det låg 1 dm snö när vi ramlade ut från festen till vårens ära.
Att åka ner till båten för att fixa det sista känns inte så lockande men ska göras ändå.

Vikt i dag 58,8 kg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar