måndag 14 november 2016

Märkligt mätt.

Åt i morse två stekta ägg och lite LCHF-bröd som jag lät steka med äggen - lite som fattiga riddare. Det var för över 6 timmar sedan och jag är fortfarande inte så hungrig att jag känner att jag måste äta.
En lärdom jag har efter någon vecka på LCHF är att jag inte alls måste äta så ofta som tidigare då jag blev galen om jag inte fick tugga på något minst 5 gånger per dag. Tre gånger kan vara lagom när jag jobbar och kanske två  när jag är ledig.

En av de viktigaste sakerna med LCHF är nog det att man lär sig lyssna på kroppen igen. Ät bara när du är hungrig och sluta när du är mätt. Så enkelt men så svårt när man äter kolhydrater.

I förrgår åt vi ost och kex, men jag utan kex då. Åt tre ostbitar och var sedan helt nöjd. När jag äter ost med kex och gärna marmelad kan jag lätt stoppa i mig 10 stycken. Kolhydrater gör att man förleds att äta mer verkar det som.
Det finns säkert en fin fysiologisk förklaring till det. Som den att insulinpåslaget gör att energin snabbt försvinner in i cellerna varför mättnads-känslan lika snabbt försvinner.
Eller den här: belöningscentrum blir inte lika stimulerat av fett och protein som av kolhydrater


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar