lördag 28 februari 2015

Nedåt igen

Jag hann inte mer än börja få lite frihetskänslor innan mamma började drabbas av illamående. Först bara efter ansträngning men i dag även i vila. Ger henne injektioner mot illamående och hon har bara behövt kräkas tre gånger men detta gör att jag inte kan gå ifrån henne om hon inte har någon annan hemma. Så det blev ingen promenad :(
I natt ska hennes 81-åriga lillasyster som är sköterska sova över hos henne så jag kan vara hemma en natt och få byta kläder mm.
Nu börjar det bli lite skört och ohållbart så på måndag senast måste vi se till att hon får en plats någonstans där det finns sköterskor som kan ta hand om henne dygnet runt.

Living in a box


Jag längtar oerhört mycket efter en dag då jag kan få se annat än 4 väggar och slippa patientansvar oavsett om det är mamma eller på jobbet.
Får vi ingen plats för mamma nästa vecka får jag be om att få en ledigt dag
från jobbet så jag kan ta en utflykt till exempel till Sigtuna eller vad som helst, bara det inte är några väggar.

7 kommentarer:

  1. Ledsamt att läsa om din mamma. Det får mig att gråta då jag vet hur det är att stå bredvid och känna sig maktlös.

    Ta all hjälp ni kan få och som er mamma går med (allvarligt ta mer hjälp än hon går med på om hon är emot hjälp). Det innebär inte att man inte vill vara där eller att man inte är där men det släpper lite på all press. Annars blir det inte bra för någon.

    Hoppas ni får ett boende snabbt. Det är så olika vilken typ som finns i olika kommuner. Jag har ju mamma i en kommun som en av få har en stor vårdanläggning. Känns tryggt då jag bara väntar på nästa omgång.

    Sköt om dig Cia. Kram!

    SvaraRadera
  2. Tack för omtanken!
    Mamma kan inte bo på vilket boende som helst då hon är så dålig och i slutskedet av sitt liv. Vi vill att det antingen blir Hospice eller ett annat boende vi har med sköterskor dygnet runt. Båda avdelningarna ligger i huset där jag jobbar vilket är praktiskt. Ska kontakta mina sköterskor om att ta med doktorn hem till henne i morgon så vi kan skriva en remiss eller kalla till vårdplanering nästa vecka.
    Cia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är viktigt att det blir rätt vård och omvårdad. Jag håller tummarna att det löser sig bra.

      Radera
  3. Tänker på er och hoppas allt löser sig till det bästa, och framförallt att du kan komma iväg och få lite egen tid, det behöver du!
    kram/MariaG

    SvaraRadera
  4. Tänker på er och hoppas allt löser sig till det bästa, och framförallt att du kan komma iväg och få lite egen tid, det behöver du!
    kram/MariaG

    SvaraRadera
  5. Tänker på er och hoppas allt löser sig till det bästa, och framförallt att du kan komma iväg och få lite egen tid, det behöver du!
    kram/MariaG

    SvaraRadera
  6. Ber om ursäkt vet inte hur det kunde bli så här, du får gärna ta bort dom//MariaG

    SvaraRadera