lördag 7 februari 2015

I spåret igen!

Det har varit en förfärligt dålig vecka när det kommer till träning pg mitt knä. Men i går tyckte jag att de började kännas bättre och i dag vågade vi oss på att prova våra nya skidor. Hade pyttelite ont när vi gick till spåret men under skidturen försvann det och nu känner jag ingenting alls. I stället var det lång och ringfingret på vänster han som protesterade mot  stavarna - jag skadade ju dom när jag var på Kap Verde.
Det var inte så farligt och ingenting som kommer att hålla mig från skidåkning i alla fall. Tyvärr får jag inte på mina vigselringar efter skadan - leden är mycket tjockare än förut.

Hågadalen, 100 meter från vårt hus
Vi tog alltså skidorna i handen och gick ca 200 meter till ett fält där vi körde ospårat ett tag innan vi kom till spårade områden. Var väl ute någon timme och åkte sedan en annan väg hem så vi bara hade ca 50 meter till dörren från spåret. Vi bor väldigt bra för att bo i en stad. Stighudarna var på och det var helt magiskt att bara kunna trava uppför backarna istället för att behöva saxa.
Våra nya turskidor är ju också gjorda för ospårad terräng och det känns verkligen som man är ute på vidderna när man befinner sig på fält där snön ligger helt orörd framför en.

Det gav mersmak så i morgon tar jag en ensam tur ut innan det är dags att handla åt mamma och hälsa på henne. Nu önskar jag fortsatta minusgrader
och sol!

3 kommentarer:

  1. Av den bilden får man verkligen inte nån känsla av att ni bor i Stan!! Verkligen en lantlig idyll! Så skönt att knät höll! En fråga; de här stigningsskinnen, hur funkar dom, de borde ju göra det svårare, att åka?? haha som du förstår kan jag inget om sånt här :-)
    M

    SvaraRadera
  2. Vad härligt det låter... man hör riktigt hur mycket du tycker om det :)

    För en helt oinvigd... vad är stighudar?

    SvaraRadera
  3. Stighudar är nu för tiden gjorda av nylon eller mohair och är sträva åt ett håll så man inte ska glida bakåt i uppförsbackarna. Man klistrar fast dom i spannet. Om man ska gå uppför ett fjäll länge kan man ha dom under hela skidorna men då får man ta av dom när man ska åka utför.

    SvaraRadera