torsdag 25 december 2014

Premiäråk!

Såååå fina!


Förra året lovade jag mig själv nya klappklapp-skridskor till denna vinter om jag höll min målvikt.
Nu ligger jag 3-4 kg över så jag har inte köpt det till mig - men det gjorde min man!
Så nu har jag ett par fina långfärdsskridskor och nya pjäxor.
Solen har också lyst huld och rund hela dagen (nåja, mellan 09 och 14) och även om det var -10 grader så var lusten att ta ett primiäråk stor.








Man får åka runt vassöarna, det kan faktiskt bli en bit om man tar flera varv.



Ekoln låg blöt och öppen så där gick det inte att åka. Istället tog vi oss till ett kärr - Dalkarlskärret - där många tar säsongens första åk här i Uppsala.
Vi var inte ensamma i dag heller. Det låg ett par cm snö på isen och den var ganska hård så det gick bäst att åka i kanterna där folk åkt upp spår.





Så här vill jag ha det!


Jag kände mig som Bambi. Mina gamla skridskor har jag haft i 25 år och de är av gammalt snitt så de här är annorlunda att åka på. Men vilket glid! De kommer att gå väldigt fort när jag får fin is att åka på och har vant mig vid dom.
Isen sjöng för oss så den var inte mer än max 10 cm tjock.
Nu hoppas vi att det ligger is på en mellanstor sjö till helgen. Då ska vi ut igen.
Jag älskar vinter när den är som det varit de sensate dagarna. Mellan -5 till -10 grader, sol och snö och/eller is.

Hemma är julen i full gång med gran och julmat. Det är fint men jag brukar tycka det är så skönt att få rensa ut julen i januari, köpa tulpaner och börja förbereda för vårens aktiviteter.



2 kommentarer:

  1. Vad roligt att du fick dina skridskor, hoppas ni hittar fina ställen att åka på. Här ligger det inte nån is nånstans vad jag vet, men det blir nog kallare i januari och februari så isen ligger och blir kvar. Själv är jag inte jätteglad i detta väder, men vi lämnar det ju snart, tack och lov ;-D
    Vikten här är inte heller vad den borde, försöker att inte stressa upp mig allt för mycket över det...

    MariaG

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att ha en resa att se fram emot är ett lyckopiller när det känns mörkt. Vi har inte åkt på badresa på 9 år så det ska bli kul även om vår resa inte är så lång i tid och rum som er. Vikten ska man inte stressa över. Stress ger kortisol som gör att man lagrar fett som gör att man blir stressad som.....
      Cia

      Radera